Saturday, July 4, 2009

Isu PKFZ 1-AGENDA POLITIK Ong Tee Keat



Isu PKFZ, rumah siap baru pahat berbunyi ? Banyak cerita isu ini telah diputar belitkan oleh pencacai politik. Juga telah di spin oleh akhbar, sampai rakyat konfuse.

Cerita sebenarnya begini. Ada orang tak ada tanah tapi dia nak buat rumah dia sendiri. Dia pun beli tanah. Tanah tu dulu ada anak sungai, tanah paya dan hutan bakau. Dia suruh tuan tanah tu tutup sungai tu, tebang paya bakau tu, masuk pasir sampai sepuluh kaki.

Dia juga suruh tuan tanah tu sediakan kemudahan asas seperti sambungan air dan elektrik. Lepas semuanya ada baru lah tuan tanah baru itu beli tanah tersebut.

Harga tanah itu tentunya berbeza dulu dan sekarang. Dulu tanah tu ada sungai, ada selut, tanah paya bakau. Tetapi sekarang tanah tu dah di tebus guna. Dulu kena naik sampan nak sampai tanah ni. Sekarang bila dah ditimbus dengan pasir, boleh naik kereta sampai ke tanah ni. Tentulah harganya berbeza.

Harga tebus guna tanah pun bukan murah. Tanyalah kat kedai hardware harga pasir satu lori berapa. Apatah lagi yang nak dikambus itu lebih kurang satu ribu ekar sedalam sepuluh kaki. Tentu banyak duit telah di gunakan untuk tebus tanah ni.

Infra pulak yang disuruh adakan adalah air, api dan komunikasi. Tentunya bukan sikit lagi wang ringgit yang juga dikeluarkan.

Itu semua disuruh buat oleh tuan yang nak beli tanah itu. Dia kata dia ada banyak duit. Dia kata dia tak kisah berapa harga pembangunan tanah tu. Yang penting dia nak bila dia beli tanah tu, semua infra dah ada.

Maka tuan tanah buat lah apa yang disuruh. Malangnya bila bila rumah dah siap pahat pulak yang berbunyi.

Nampaknya Menteri Pengangkutan Ong Tee Keat sekadar membuka pekung di dada presiden-presiden MCA sebelum ini. Tee Keat ada agenda politiknya, mengatasi kepentingan boss-bossnya yang sebelum ini juga Menteri Pengangkutan.

Jumpa lagi di episode ke 2.

No comments:

Post a Comment